fiogf49gjkf0dNaapurimaamme presidentti on ollut poissa julkisuudesta viikon. Huhut valtataistelusta vellokuvat kuumina."> fiogf49gjkf0dNaapurimaamme presidentti on ollut poissa julkisuudesta viikon. Huhut valtataistelusta vellokuvat kuumina." />

Vesa Pajula

Vesa on 38-vuotias tuore isä, Vantaalainen järjestöaktiivi ja puoluevaltuuston jäsen.

Valtataistelu Moskovassa

Vesa Pajula, julkaisu 14.3.2015

"Huhut vellovat: Putinin katoamisen taustalla valtataistelu?", otsikoi isolla Ilta-Sanomat. "Kreml ei saa hiljennettyä huhuja terveydentilasta ja valtataistelusta", kertoo Helsingin Sanomat hieman pienemmin kirjaimin. Iltalehti havainnoi "Julkisuudesta kadonneen Vladimir Putinin kerrottiin tavanneen kollegansa, vaikka tapaaminen on vasta maanantaina."

Suuren naapurimaamme Venäjän presidentti on ollut poissa julkisuudesta nyt viikon. Huhut valtataistelusta, Sveitsissä syntyneestä lapsesta, salaisesta kuumatkasta ja vakavasta sairaudesta käyvät kuumina. Kyse on vain yhdestä viikosta, normaalisti tämä ei olisi mitään. Mutta Venäjän tapauksessa on. Se todistaa, että Venäjä on arvaamaton ja epävakaa maa. Me emme täällä lännessä tiedä pitääkö Putin Venäjää maltillisena vai aiheuttaa sen yhä kovenevaa kansainvälistä linjaa, onko joukkojen vieminen itsenäisiin Georgiaan ja Ukrainaan ollut Putinin sallimaa, ideoimaa vai pakkoraossa hyväksymää. Tiedämme kovin vähän siitä mitä ja miksi Venäjä on tehnyt ja vielä vähän kykenemme ennustamaan mitä Venäjä tulee tekemään.

Sen tiedämme, että Venäjä on modernisoinut asevoimiaan, sijoittanut lisää joukkoja lähelle Suomea ja masinoinut caesus belliä lapsi- ja kieliasioiden ympärille. Tiedämme Venäläisten ostaneen maanpuolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta tärkeitä maa- ja ranta-alueita.

Nyt tulevissa eduskuntavaaleissa vain kaksi puoluetta haluaa viedä Suomen läntiseen turvallisuusjärjestelmään, Natoon. Toinen puolueista on pieni kielipuolue ja toinen Kokoomus.

NATO ei ole ns. optio, joka voidaan käyttää kun tilanne käy hankalaksi. Puolustusliitto ei perustamisartiklansa mukaan voi ottaa jäsenikseen maita, jotka sillä hetkellä ovat turvallisuusuhan alla. Ja kuka nyt muutenkaan ottaisi puolustettavakseen maan, joka tulee mukaan vastuuta kantamaan vain sillä hetkellä, kun itse tarvitsee muilta apua.

Suomen on aika liittyä Natoon seuraavan vaalikauden aikana. Jos haluamme odottaa aikaa jolloin Venäjä on jälleen rauhallinen, ymmärtäväinen ja kaikkien kaveri saatamme joutua odottamaan sitä hetkeä kauemmin kuin pystymme.

Avainsanat: nato;venäjä;moskova;putin