fiogf49gjkf0dIVK:n puheenjohtaja Jussi Lempiäinen pohtii negatiivista, itse aiheutettua julkisuutta."> fiogf49gjkf0dIVK:n puheenjohtaja Jussi Lempiäinen pohtii negatiivista, itse aiheutettua julkisuutta." />

Suu kiinni siellä!

Jussi Lempiäinen, julkaisu 23.10.2014

Oma kauteni Itä-Vantaan Kokoomuksen puheenjohtajana on katkolla kun paikallisyhdistyksen hallitus päättää syyskokouksessa tällä viikolla puheenjohtajasta seuraavalle vuodelle. Ihan hauska vuosi ollut kaiken kaikkiaan ja oppia on tullut uskomaton määrä varsinkin poliittisen puolueen järjestökoneistosta ja politiikan lainalaisuuksista. Meillä on Itä-Vantaan Kokoomuksessa kasassa loistojengi, jossa on nasta olla mukana. Erilaisten taustojen omaavia, erilaisia ihmisiä, joilla kuitenkin asia on yhteinen päämäärä. Puhalletaan yhteen hiileen ja toimitaan yhdessä.

Viime viikolla julkaistut puolueiden kannatusmittaukset kertovat varmasti jotakin käynnissä olevasta yleisestä tendenssistä. Kilpailussa suurimman puolueen tittelistä Keskusta näyttäisi ottavan niskalenkkiä Kokoomuksesta. Kokoomuksen kannatus laskee ja merkttävimpänä tekijänä näkisin viime aikaisen negatiivisen julkisuuden. Juuri julkisuuden hallinta on ollut suuri vahvuus menestykseen viime vuosikymmenen aikana.

Kun Alexander Stubb valittiin kesäkuussa Kokoomuksen puheenjohtajaksi, alkoi mediassa innokas ajojahdin omainen kirjoittelu milloin mistäkin shortseista tai asiattomista twiiteistä. Stubb on kohteena medialle äärimmäisen helppo kohde, koska itse on esillä jatkuvasti ja avoimesti sosiaalisessa mediassa. Alkuun tuntui siltä, että pääministerillä on teflonpinta johon mikään ei tartu, mutta pikkuhiljaa jatkuva median sekoittama soppa on alkanut kiehua myös koko puolueen kannatuksessa.

Oman kitkerän mausteensa tähän soppaan ovat tietysti tuoneet eräät muut korkean profiilin vaikuttajat, milloin huolestuneina maahanmuuttajien vaunuista, milloin epätietoisena matalapalkka-alojen työntekijöiden määrästä. Median esiin nostaman nimitysruletin ja uuden alkoholilain mainontakiellon kielteinen julkisuus lienee viimeinen pisara joillekin puolueen kannattajille. Se mikä on huolestuttavaa, että kenttä tuntuu olevan hajanainen. Median pikkuhiljaa luoma negatiivinen mielikuva on alkanut vaikuttamaan myös puolueaktiiveihin. Sosiaalisessa mediassa omat arvostelevat äärimmäisen kärkevästi puoluetta ja sen johtoa. Mediassa esiintynyt negatiivinen julkisuus lienee repinyt haavoja auki kesän puheenjohtajavaalista.

Viime aikaiset julkisuudessa käsitellyt Vantaan Kokoomuksen sisäiset erimielisyydet ja niistä annetut harkitsemattomat lausunnot eivät puolla näkemystäni Kokoomuslaisesta politiikasta. Tällainen julkisuus ainoastaan heikentää kannatusta, arvostusta ja ihmisten mielikuvaa puolueesta. Kenenkään ei pitäisi julkisesti haukkua tai vähätellä omia ehdokkaita, ei vaikka se oma kaveri ei olisikaan mukana. Jos lehdessä lukee, että meillä ei ole varteenotettavia ehdokkaita, se on ihmisten mielestä totta. Täytyy muistaa, että kyse on kuitenkin yksittäisten toimijoiden uskosta oman mielipiteensä paremmuuteen.

Yksi arvostetuimmista piirteistä tässä puolueessa on ollut nimenomaan se, että pysytään aina asialinjalla ja pidättäydytään pilkkaamasta tai arvostelemasta esim. omia ja muiden puolueiden poliitikkoja. Tujusen ja Kataisen vetämää yhtenäistä Kokoomusta ja sen tuloksia tuottanutta julkisuuden hallintaa saa tällä hetkellä etsiä.

Media on hyvä renki mutta huono isäntä. Jokaisen julkisuudessa suunsa avaavan olisi nyt mietittävä niitä keinoja millä ne sammakot ei loiki sieltä suusta ja tämä negatiivisen julkisuuden kierre katkaistaan. Lausunnot joita julkisuudessa annetaan tulee olla harkittuja, eikä hämmennystä tai jopa yleistä paheksuntaa aiheuttavia.

Yhteistyö, yhtenäisyys ja ennen kaikkea järjellä perusteltavissa oleva yhtenäinen linja on meidän vahvuus. Toivottavasti näillä mennään kohti eduskuntavaaleja ja kohti parempaa tulevaisuutta.

Avainsanat: julkisuus;media;Vantaan Kokoomus