fiogf49gjkf0dEilisen luottoluokituksen laskemisuutisen jälkeen olemme saaneet kuulla ja lukea lukuisia analyysejä. Oma analyysini on: Suomi on hitaassa syöksykierteessä vielä pitkään."> fiogf49gjkf0dEilisen luottoluokituksen laskemisuutisen jälkeen olemme saaneet kuulla ja lukea lukuisia analyysejä. Oma analyysini on: Suomi on hitaassa syöksykierteessä vielä pitkään." />

Vesa Pajula

Vesa on 38-vuotias tuore isä, Vantaalainen järjestöaktiivi ja puoluevaltuuston jäsen.

Suomi jatkaa köyhtymistään

Vesa Pajula, julkaisu 11.10.2014

Kuva: Cako

Eilisen Standard & Poor’sin luottoluokituksen laskemisuutisen jälkeen olemme saaneet kuulla ja lukea lukuisia analyysejä sen vaikutuksista Suomen talouteen, politiikkaan ja tilaan. Analyysit ovat menneet suunnilleen ”ei vaikuta mitenkään”, ”tarvittavat toimenpiteet jo tehty”, ”herättäjä” ja ”mitäs mitä sanoin”. Oma analyysini on: Suomi on hitaassa syöksykierteessä vielä pitkään.

Luottoluokituksen lasku on oire suuremmista yhteiskuntaan syntyneistä ongelmista. Noin puolen vuoden sisällä Moody’s ja Fitch Ratings tekevät saman toimenpiteen ja hiljalleen lainojen korot alkavat jälleen nousta. Tämä vaikuttaa suoraan valtioon ja kuntiin, mutta myös asuntovelallisiin ja yritysten investointilainoihin. Lainakorkojen noustessa erityisesti kuntien paine nostaa verotusta kasvaa entisestään. Puheet arvonlisäveron korotuksesta, ruuan alennetun verokannan poistamisesta ja rikkaiden verotuksen kiristämisestä tulevat kasvamaan. Tässä vaiheessa Kokoomuksen, Keskustan ja persujen muodostaman hallituksen hallitusohjelmaan on lienee kirjattu joidenkin miljardien leikkauksia, mutta ei juurikaan oleellisia veronkevennyksiä. Valtio pystyy pitämään päänsä jotenkin vedenpinnan yläpuolella, mutta tilanne ei parane. Suhteellinen köyhtyminen ja tilastoissa putoaminen jatkuu.

Tilanne ei parane samoista perustavaa laatua olevista syistä kuin Suomessa ei ole ollut kasvua viimeiseen kahdeksaan vuoteen. Pitkän hyvän kauden aikana oli paljon jaettavaa ja syvälle yhteiskunnan rakenteisiin meneviä lupauksia tehtiin paljon. Samalla kun yhteiskunnan verovaroilla maksettaviin tehtäviin kilpailtiin palkattavaksi parhaita työntekijöitä, ajateltiin poliittisessa kentässä teollisuuden olevan poistuvaa, vanhaa Suomea. Yrittämisestä pidettiin paljon kauniita puheita, mutta todellisia yrittämisen ja innovoinnin esteitä ei purettu, vaan useimpien alojen toimintaa säädeltiin yhä tarkemmin.  Lopputuloksena on ollut dynaamista iskukykyään menettävä talous, jossa yhä suurempi ihmisjoukko on jakamassa jatkuvasti pienenevän teollisuuden maahantuomaa varallisuutta.

Suomi on hyvin koulutettujen ihmisten maa. Pienyritykset, startupit, itsensä työllistäjät ym. ovat äärimmäisen tärkeä osa valtakuntamme työllistäjiä. Erityisesti Kokoomuslaiset ovat jo ennen luottoluokituksen muutosta kiinnittäneet huomiota pienyritysten toimintaedellytysten parantamiseen ja mahdollisuuteen veroelvyttää, siis veroja laskemalla parantaa yksityissektorin toimeliaisuutta ja siten parantaa yhteiskunnan/valtion taloutta. Tilanteessa jossa sääntely ja valtaisa verokiila ovat tehneet mikroyritysten kasvattamisesta hankalaa, tulisi tämän olla ensimmäinen askel alaspäin menevän kierteen katkaisemisessa. Lisäksi teollisuuden toimintaedellytyksiä tulisi parantaa vähentämällä työmarkkinajärjestöjen sopimisvaltaa ja takaamalla edullista, kotimaista energiaa. Osaavan ja valmiiksi koulutetun työvoiman saatavuutta, siis työperäistä maahanmuuttoa tarvitsisi parantaa ja kaiken tämän lisäksi arvonlisäveroa alentaa nettikauppojen esitellessä aivan uudenlaista kilpailua kotimaiselle kaupalle.

En osaa nähdä, että Suomeen voi nykyisillä kannatuspohjilla syntyä hallitus joka kykenee toteuttamaan muuta kuin talouden välttämättömiä ylläpitotoimia. Nykyisessä hallituspohjassa edes Kokoomus ei ole kyennyt muuttamaan tämän suuntaisia puheita riittäviksi teoiksi. Ellei kansainvälinen taloudellinen tilanne todella merkittävästi parane tai uusi yllättävä Nokia vastoin odotuksia ole juuri syntymässä, on Suomella edessä luottoluokituksen lasku uudelleen ja kolmanteenkin kertaan, korkojen nousu ja kysynnän heikkeneminen. Sanonnan mukaan ”jotain tarttis tehdä”, mutta valitettavasti se mitä tarvitsisi tehdä ei ole vielä aikoihin mahdollista. Nyt on hyvä hetki varautua seuraavaan seitsemään huonoon vuoteen. Ja pyrkiä oikeasti ajamaan pitkäjänteistä, dynamiikkaa ja vapautta luovaa politiikkaa.

Loppuun vielä vitsi Verkkouutisten sivuilta

Avainsanat: luottoluokitus;teollisuus;yritykset;verot