fiogf49gjkf0dMiksi liityin Kokoomukseen? Olisiko nyt hyvä hetki erota, kun lehtien mukaan erimielisyydet repivät Vantaan Kokoomusta."> fiogf49gjkf0dMiksi liityin Kokoomukseen? Olisiko nyt hyvä hetki erota, kun lehtien mukaan erimielisyydet repivät Vantaan Kokoomusta." />

Vesa Pajula

Vesa on 38-vuotias tuore isä, Vantaalainen järjestöaktiivi ja puoluevaltuuston jäsen.

Eroaisinko Kokoomuksesta?

Vesa Pajula, julkaisu 3.10.2014

Viimeisen puolen vuoden aikana Vantaan Kokoomuksesta on ollut julkisuudessa (ristiriitaisiakin) tietoja riidoista ja erimielisyyksistä. Itse olen Kokoomuksen jäsen, tarkemmin ottaen Itä-Vantaan Kokoomuksen paikallisyhdistyksen jäsen, joka taas kuuluu Vantaan Kokoomukseen ja Uudenmaan piiriin. Liityn puolueeseen neljä vuotta sitten muistaakseni jo kolmatta kertaa. Piireistä ja kunnallisjärjestöistä en rehellisesti juuri tiennyt mitään. Aikaisemmin olin ollut Helsingissä jonkin paikallisyhdistyksen jäsenenä ja sitten piirin suorajäsenenä, ei ettäkö olisin oikeasti osannut valita mihin kuuluun. Toimintaan en osallistunut millään tavoin ja molemmilla aikaisemmilla kerroilla jätin jäsenmaksuni maksatta hyvin nopeasti.

Nyt liittyessäni päätin olla edes jotenkin aktiivinen, minulla oli nimittäin syy liittyä. Asuntoni parvekkeelta näkyy graffitien ja ilkivallan kurjistama historiallinen rakennus nimeltään Skomarsin torppa. Ajattelin ehkä tarkoituksellisen naiivisti kunnallispoliitikkojen voivan tehdä asialle jotakin ja puolueen jäsenyyden olevan paras keino päästä alueen poliitikkojen kanssa juttusille. Vantaan poliittista kenttää en juurikaan seurannut, vaikka muutoin poliittisesti hyvin tiedostava olinkin. Menin Kokoomuksen webbisivuille ja päätin liittyä asuinalueeni mukaan Hakunilan Kokoomukseen. Olisin kuin riippakivenä mukana kunnes Skomars on korjattu.

Puoli vuotta myöhemmin olin Hakunilan Kokoomuksen hallituksen sihteeri, hetkeä myöhemmin Itä-Vantaan Kokoomukseksi nimensä muuttaneen yhdistyksen puheenjohtaja ja kunnallisjärjestön hallituksen jäsen. Jossain välissä kirjoitin hyvin pienen lausunnon torpan kunnosta, poliittinen aikani kului kuitenkin asioiden opetteluun. En halunnut olla osaamaton älykkääksi ja ahkeriksi huomaamieni ihmisten seurassa. Huomasin myös viihtyväni poikkeuksellisen hyvin Kokoomuslaisessa porukassa. Ihmiset olivat mukavia, yhteinen harrastus tuotti jatkuvaa keskustelunaihetta ja jokaisen viikonlopun ja viikonpäivän sai niin halutessaan täyteen erilaista toimintaa. Vaimoni tullessa suunnitellusti raskaaksi päätin antaa puheenjohtajan kapulaa eteenpäin ja ottaa enemmän aikaa perheelle.

Kuten alussa mainitsin, Vantaan Kokoomus on ollut viime aikoina negatiivisesti julkisuudessa sisäisistä erimielisyyksistä. Tämä on totta, eduskuntavaalien ehdokasasettelu on jälleen kerran herättänyt pettymyksiä ja erimielisyyksiä. Ja on siellä sisäistä valtataistelua ja ihmisten mustamaalaamista kuten kai monissa suuremmissa yhteisöissä. Osa tekemisen riemustakin on kai kadoksissa.  Lisäksi Vantaan Kaupungilta soitettiin vain muutamia päiviä sitten: Skomarsin torppa on nyt remontoitu, haluaisimmeko päivittää lausuntoamme torpasta. Tehtävä suoritettu; ei ehkä omaa ansiotani, mutta alkuperäinen suunnitelma saavutettu ja voisin hyvin mielin erota puolueesta.

Mutta miksi eroaisin? Vain neljässä vuodessa olen päässyt vaikuttamaan kunnallisella ja valtakunnallisella tasolla, olen oppinut tuntemaan mahtavia tyyppejä ja havainnut käytännössä, että isoja ja pieniä tavoitteita on ihan mahdollista saavuttaa myös politiikassa määrätietoisella tekemisellä. Tekemisenkin riemu on helppo löytää - huomenna lauantaina menen Kokoomuksen puoluevaltuustoon tekemään Kokoomukselle uutta puoluesihteeriä ja toimintasuunnitelmaa, tiistaina mietin loistavan kansanedustajaehdokkaan Carita Orlandon kampanjasuunnitelmia kampanjapäällikön roolissa ja viikonloppuna olen kuuntelemassa kansalaisten tuntoja markkinoilla. Tää on vaan oikeasti mukavaa, vaikka joskus lehdistä repivistä erimielisyyksistä saakin lukea. Olisikohan seuraava missio Skomarsin torpan vieressä oleva rakentamaton tontti, johon saisi todella mukavan kuntalaispuutarhan?

Avainsanat: eduskuntavaalit;carita;skomars