fiogf49gjkf0dOnko Kokoomuksen politiikan sininen lanka kateissa? Hallituksen tulisi lopulta kyetä oikeisiin ratkaisuihin."> fiogf49gjkf0dOnko Kokoomuksen politiikan sininen lanka kateissa? Hallituksen tulisi lopulta kyetä oikeisiin ratkaisuihin." />

Sininen lanka kateissa?

Jussi Lempiäinen, julkaisu 13.3.2014

On syytä olla huolissaan. Suomen taloustilanne synkkenee jo kuudetta vuotta peräkkäin. Se on ennen kokematon tilanne tämän maan historiassa. Samalla kun eurooppalaiset kollegat alkavat heräillä talviunestaan ja Saksa rouhii entiseen tapaansa, ei Suomen taloudessa ole näköpiirissä merkittävää positiivista kehitystä. Suomen julkisen sektorin osuus tukahduttaa valtiontalouden elintoiminnot, eikä poliittista konsensusta tunnu löytyvän asioiden saamiseksi raiteilleen.

Kokoomuksen kannalta pääministeripuolueeksi ryhtyminen oli kuin olisi ampunut omaan jalkaansa. Tulevista hallitustaipaleen karikoista oli selkeitä viitteitä, kun jo hallitusneuvotteluissa selvisi, että vasemmisto on kyvytön vastaamaan yksityissektorin ja kansantalouden haasteisiin ja tuottavuuden parantamiseen. Hallitusohjelmasta kuoriutui epärealistinen kyhäelmä riittämättömiä jokaiselle jotakin toimenpiteitä talouskasvun kohentamiseksi ja velkaantumisen taittamiseksi. Näitä sitten on paikkailtu budjettiriihissä, joissa valitettavasti veronkorotukset näyttelevät keinovalikoimassa pääosaa.

Mikä sitten on Kokoomuksen rooli tänä mahdollisimman haasteellisena ajanjaksona koko maan historiassa. No ei tietenkään helppo, mutta mielestäni aiheellista kritiikkiä on myös syytä esittää. Hallituksen toimintaa on alusta pitäen leimannut raivostuttava päättämättömyys. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että sininen lanka on kateissa. Päämäärätietoisuus tuntuu olevan kovasti haussa ja konkreettiset toimenpiteet peittää poliittisella jargonilla kuorrutettu mitäänsanomattomuus. Nyt jos koskaan olisi ryhtiliikkeen paikka. Äänestäjät näillä näkymin äänestävät jaloillaan.

Kuntauudistus, sote-uudistus, rakenneuudistus, säästötoimet, veronkorotukset. Näillä näkymin lista hallituksen epäonnistumisista kasvaa pitkäksi kuin nälkävuosi. Siksi onkin niin vaikea ymmärtää johtavien Kokoomuslaisten julkituomia kritiikinsiemeniä negatiivisesta ilmapiiristä ja marisijoista. Toivottavasti tämä ei ole uusi piirre Kokoomuksen politiikassa. Kokoomus on aina esiintynyt puolueena, joka pysyy naurettavuuteen asti kasvavasta juupas-eipäs politiikasta ryhdikkäästi erossa. Tämä koskee erityisesti eri poliittisten puolueiden edustajien hölmöäkin hölmömpiin julkituloihin ja niitä vastaavasti kritisoiviin tahoihin.

Se että Kokoomuksen ministerit ovat ilmoittautuneet kilpaa eurovaaliehdokkaiksi on ehkä merkki siitä, että Eurovaalit otetaan vakavasti. Toisaalta, julkisuudessa herännyt keskustelu ihmetteli, että halutaanko kantaa sitä vastuuta joka puolueen perusperiaatteisiin jo vuosikymmeniä on kuulunut. Monien mielipiteistä paistoi pettymys puoluetta kohtaan. Onko Kokoomus sittenkin se puolue jonka vastuunkantajat poistuvat takavasemmalle vastoinkäymisten ja ehkä tulevan vaalitappion pelossa. Toivon ja uskon, että näin ei ole. Kuitenkin, puoluejohdon on aiheellista miettiä johdonmukaisesti millaista uskottavaa päätöksentekoa se haluaa toteuttaa, miten se viestitetään ulospäin ja miten tavallinen suomalainen sen ymmärtää. Ei pääministeri voi tässä tilanteessa vaatia kaikilta positiivista ajattelua. Ensin pitäisi kyetä luomaan sellaista luottamuksen ilmapiiriä, joka vaikuttaa ihmisten kykyyn ajatella positiivisesti.

Hallituksen pitäisi pystyä nyt elvyttämään taloutta ilman rahaa. Teollisuustuotanto laskee, kauppatase vajoaa, siksi että ei ole kyetty ratkaisemaan niitä rakenteellisia ongelmia, jotka ovat Suomen tulevaisuudelle elintärkeitä. Valtiolla on suuri rooli talouskasvun luomisessa, koska elinkeinoelämän toimintaedellytykset ovat suurelta osin riippuvaisia valtion talouspoliittisista toimista.

Kevään kehysriihi on nykyiselle Kokoomus -johdolle ehkä viimeinen näytönpaikka. Harmi, että se on sitä myös Demareille. Panosten kasvaessa voi lopputuloksena olla pelkkä suutari.

Avainsanat: eurovaalit; talous; kehysriihi