fiogf49gjkf0dItä-Vantaan Kokoomus pääsee valitsemaan uutta puheenjohtajaa hyvästä tilanteesta."> fiogf49gjkf0dItä-Vantaan Kokoomus pääsee valitsemaan uutta puheenjohtajaa hyvästä tilanteesta." />

Uuden puheenjohtajan valinta

Vesa Pajula, julkaisu 28.10.2013

Olen toiminut Itä-Vantaan Kokoomuksen puheenjohtajana nyt kaksi vuotta, vuoden tätä ennen yhdistyksen sihteerinä. Mikään pitkä aika tämä ei ole, tallaisten poliittisten paikallisyhdistysten puheenjohtajat voivat helposti tehdä vuosikymmenien titteliuraa. Itä-Vantaan Kokoomus on syyskokoukseensa mennessään erinomaisessa tilanteessa - yhdistys on viimeisten vuosien aikana tuplannut jäsenmääränsä, jäsenmaksunsa maksaneita jäseniä laskien lähes triplannut. Luottamuspaikkoja yhdistyksellä on hyvä määrä ja tuleviin vaaleihinkin meiltä löytyy kiinnostuneita ja nälkäisiä ehdokas-ehdokkaita. Yhdistyksessä on nuorekas, vaikuttamisesta kiinnostunut ja innostunut porukka.

Itä-Vantaan Kokoomus ry:n sääntömääräinen syyskokous on 6.11.2013, kello 18:00 alkaen Skomarssin torpalla Hakunilassa. Itse olen ilmoittanut, että en ole enää käytettävissä puheenjohtajaksi.

Ilmoitukseni on herättänyt jonkin verran ihmetystä, erityisesti kun yhdistyksen tilanne on niin hyvä. Miksi luopua nyt, miksi luopua näin nopeasti? Katson voivani antaa nuijan jo nyt eteenpäin nimenomaan siksi, että yhdistyksen tilanne on hyvä. Uusi kirittäjä tuo lisää uusia ideoita ja uutta virtaa, omani olen paikoin huomannut jo olevan väsymässä politiikan kiemuroihin. Lisäksi poliittisessa toiminnassa on tärkeää, että jo paikallisyhdistystasolla annetaan kiinnostuneille ja innostuneille mahdollisuuksia ottaa se seuraava askel kokeilla uraa yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Se askel voi olla ehdokkuus kuntavaaleissa, ehdokas-ehdokkuus eduskuntavaaleissa, luottamustoimi tai vaikkapa oikea mahdollisuus päästä yhdistyksen puheenjohtajaksi tai sihteeriksi ja sitä kautta kunnallisjärjestön hallitukseen ja eteenpäin järjestötoiminnan kautta.

Seuraavassa kokouksessa Itä-Vantaan Kokoomus siis äänestää uudesta puheenjohtajasta ja hallituksen jäsenistä. Yhdistyksessä on enemmän aktiiveja kuin sääntömme sallivat hallituksen kooksi. Ja puheenjohtajaksikin on ainakin kaksi ehdokasta. Yhdistyksen jäsenten kannalta tämä on fantastinen tilanne! Hallituksen koon ja aktiiviproblematiikan yhdistys on ratkaissut sillä, että hallituksen kokoukset ovat avoimia koko jäsenistölle. Aktiivit voivat siis edelleen osallistua yhdistyksen toimintaan huolimatta siitä, ovatko he hallituksen jäseniä vai eivät. Puheenjohtajaksi taas yhdistyksen jäsenet voivat äänestää sellaista henkilöä, joka edustaa sitä suuntaa mihin he yhdistystä haluaisivat tulevaisuudessa viedä. Ja toivottavasti uusikin puheenjohtaja toteaa parhaaksi tehdä tilaa seuraavalle siinä vaiheessa, kun yhdistyksen kannalta paras kiritys on tehty.

Avainsanat: syyskokous; puheenjohtaja; vaali