fiogf49gjkf0dTelttatapahtumien suunnittelu ja toteutus vie aikaa, mutta on tärkeä osa yhdistystoimintaa."> fiogf49gjkf0dTelttatapahtumien suunnittelu ja toteutus vie aikaa, mutta on tärkeä osa yhdistystoimintaa." />

Tapahtumasuunnittelua

Vesa Pajula, julkaisu 30.3.2013

Vantaalla Kokoomuksen paikallisyhdistykset ovat jäsenmäärältään keskimäärin luokkaa 40-60 jäsentä. Eri yhdistyksissä aktiivisten jäsenten määrä vaihtelee kovasti, joskin käytännössä tavallisesti aktiivisimmat ja poliittisesta vaikuttamisesta eniten kiinnostuneet muodostavat yhdistyksen hallituksen.

Eräs paikallisyhdistyksen tärkeimmistä tehtävistä on puolueen näkyvyydestä huolehtiminen toiminta-alueellansa. Tätä toteutetaan usein ns. telttatapahtumilla, eli Kokoomuksen teltan pystyttämisellä sinne missä ihmiset liikkuvat. Telttatapahtumat ajavat samalla toista tärkeää tehtävää - alueen asukkaiden kuuntelemista. Teltoilla kannattaakin tulla juttelemaan valtuutetuille ja muille aktiiveille, henkilökohtaisesti jätetty viesti usein viedään perille ja se voi vaikuttaa päätöksentekoon ihan oikeasti.

Keskustelua teltalla

Telttatapahtumien suunnittelu ja toteutus on pääosin paikallisyhdistyksen hallituksen vastuulla. Käytännössä hallitus ensin tutkii yhdistyksen alueella olevat tapahtumat, päättää mihin niistä osallistutaan ja sen jälkeen mietitään millä tavalla haluamme olla esillä. Helpoin tapa on varata paikka vuosittaiseen suosittuun tapahtumaan, laittaa teltta pystyyn ja seisoskella teltalla tapahtuman aikana. Hankalinta on tietenkin oman tapahtuman järjestäminen alusta asti. Lisäksi teltalla olisi hyvä olla oman väen lisäksi kaupunginvaltuutettuja, kansanedustajia ja/tai muita mielenkiintoisia poliittisia vieraita. Eikä lainkaan pahaksi ole tarjota tekosyytä, siis jotakin joka helpottaa teltalle juttelemaan tulemista.

Teltta-aktiviteetit, siis nämä tekosyyt, ovat tapahtumasuunnittelun hauskin ja samalla hankalin puoli. Makkara, kahvitarjoilu ja arvonta ovat kaikki hyviä ja hyväksi havaittuja aktiviteettejä, joskin lähtökohtaisesti emme halua vaikeuttaa muiden paikalla olevien yrittäjien liiketoimintaa, eli esimerkiksi makkaran myyntiä. Ideoimme siis jatkuvasti uusia ja hauskoja ajatuksia teltta-aktiviteeteiksi.

Kun tapahtuma on suunniteltu se pitää vielä toteuttaa. Sama politiikkaa harrastava ryhmä, joka suunnitteli tapahtuman, useimmiten käytännössä myös tekee ja jakaa mainoksia, pystyttää teltan, grillailee teltalla makkaraa, jututtaa kansalaisia ja illan päätteeksi purkaa teltan.

Minulta on välillä kysytty miksi puolueita näkyy niin harvoin vaalien välillä. Se ei suinkaan johdu haluttomuudesta kuunnella kuntalaisia, vaan puhtaasti ajankäytöllisistä syistä. Hyvän ja onnistuneen telttatapahtuman suunnittelu ja toteutus vie yllättävän paljon aikaa. Lupaamme kuitenkin olla mukana tapahtumissa, järjestämässä tapahtumia ja luomassa uusia tapahtumia, sekä ennenkaikkea kuuntelemassa ihmisiä!

Onko sinulla ajatuksia siitä mitä hauskaa toimintaa Kokoomuksen teltoilla voisi tehdä? Voit lähettää minulle ajatuksia vesa.pajula@vukon.fi.

Avainsanat: tapahtumat; aktiviteetit; Hakunila