fiogf49gjkf0dPitkän odotuksen jälkeen Vantaan lautakuntatyöskentely on lopulta pääsemässä vauhtiin."> fiogf49gjkf0dPitkän odotuksen jälkeen Vantaan lautakuntatyöskentely on lopulta pääsemässä vauhtiin." />

Lautakuntien ensimmäinen kierros

Vesa Pajula, julkaisu 18.3.2013

Kunnallisvaaleista 2012 meni lähes tuskalliset neljä kuukautta, ennen kuin uusien luottamushenkilöiden lautakuntatyöskentely alkoi. Itse sain melko lailla ne luottamuspaikat joista olin kiinnostunut ja jotka mahdollisesti voin saada olematta kaupunginvaltuutettu: kaupunkisuunnittelulautakunnan, Hakunilan aluetoimikunnan ja Hakunila Center Oy:n. Saamatta jäi mm. Kansallisoopperan hallituksen paikka jotan en ihan tosissani kuvitellut voivani saadakaan.

Politiikassa olen melko melkoisen tuore kasvo; nämä olivat puolueaktiivina ensimmäiset kuntavaalini ja sain ensimmäiset kunnalliset luottamuspaikkani. Näin noviisina olin ajattellut työn kunnallisissa luottamustehtävissä olevan jopa helppoa. Nyt ensimmäisten kokousten jälkeen sanoisin, että se voi olla omasta suhtautumisesta riippuen joko vähätöistä tai todella, todella työllistävää. Näin ainakin kaupunkisuunnittelulautakunnan osalta.

Ensimmäisen kokouksen esityslista liitteineen oli yli 1400 sivua pitkä. Henkilönä joka on tottunut olemaan enemmän asiantuntija kuin matkustaja luin koko nivaskan läpi, googlailin terminologiaa ja katsoin mihin aikaisempiin päätöksiin missäkin viitattiin. Esityslistan sain torstaina ja kokous oli maanantaina - käytinkin aiheisiin tutustmiseen koko viikonlopun.

Seuraavan esityslistan kanssa (800 sivua) men huomattavasti vähemmän aikaa, osasin hypätä yli liitteet jotka olin jo lukenut (asiat palaavat usein uudelleen lautakuntaan) tai joista tiesin, että saamme joka tapauksessa pätevän selvityksen kokouksen aikana. Toki aineistoon kului aikaa muutamia tunteja. Juttelin myös ennen kokousta joistain aiheista eri tahojen kanssa ja kuuntelin kansalaismielipiteitä. Itse kokous meni omien näkemyksieni ja yleensä ottaen Kokoomuslaisittain mukavasti.

Useimmat Vantaan lautakunnat ovat nyt kokoontuneet vähintään kerran ja uudet luottamushenkilöt ovat päässeet tositoimiin. Tulevissa kokouksissa alkaa selvitä miten hyvin lautakunnat pystyvät käytännön työhön ja missä menevät poliittiset linjat. Kivaa, joskin työlästä aikaa on tulossa.

Itä-Vantaan Kokoomuksen hallituksessa olemme ottaneet käytännön, että jokainen kunnallisen luottamustoimen haltija informoi hallitusta lautakuntansa tapahtumista ja suunnitelmista. Jos olet yhdistyksen jäsen, tule kuuntelemaan missä ja miten Vantaa ja Kokoomus toimii!

Avainsanat: kaupunkisuunnittelu; lautakunta; hallitus; aluetoimikunta; hakunila center