fiogf49gjkf0dHakunilan ostoskeskuksen kupeessa oleva Skomarsin torppa on osa suojeltua kartano-aluetta. Torppa on vuokrattavissa kokous- ja juhlakäyttöön."> fiogf49gjkf0dHakunilan ostoskeskuksen kupeessa oleva Skomarsin torppa on osa suojeltua kartano-aluetta. Torppa on vuokrattavissa kokous- ja juhlakäyttöön." />

Skomarsin torppa

Vesa Pajula, julkaisu 1.3.2013

Skomarsin torppa on osa suojeltua Håkansbölen kartanon rakennuskantaa. Torppa sijaitsee pienen matkan päässä itse kartanosta, Hakunilan ostoskeskusta vastapäätä Ratsumiehenpolku 1:ssä. Torppa on rakennettu 1900-luvun alkupuolella ja on nykyisellään kokous- ja juhlatilana.

Torpan vuokraaminen

Vantaan Kaupungin tilakeskus vuokraa torppaa pääasiassa Vantaalaisille järjestöille ja yrityksille. Järjestöille kahden tunnin vuokraus on ilmainen.

Tiedustelut (09) 8392 9286.

Torpan varustetaso

Torpassa on melko hyvin varusteltu keittiö, jossa on sekalainen valikoima ruuanlaittotarvikkeita. Esillepanoon lautasia, kuppeja ja aterimia on n. 24 henkilölle. Keittiössä ei ole astianpesukonetta.

Torpan ongelmia

Torppa on jatkuvan vandalismin kohteena ja se on ulkopuolelta pääosin huonossa kunnossa. Kaupungin kiinnostus torpan kunnossapitoon on viimeisten vuosien aikana ollut heikko ja rikotut ikkunat on laudoitettu, palaneet valot jätetty vaihtamatta ja torpan sisäänkäynnin kohdalla poltettu katto on jätetty mustaksi. Huonon kuntonsa takia torppa ei käytännössä sovellu juhlakäyttöön.

Itä-Vantaan Kokoomus ry:n kannanotto

Torppa on hieno ja kaunis osa Håkansbölen kartanoalueen historiaa ja nykyistä kaupunkikuvaa. Uskomme nopean vandalismin jälkien korjaamisen vähentävän torpan sotkemista ja lisäävän alueen asukkaiden viihtyvyyttä, sekä lisäävän torpan käyttöä, joka osaltaan taas vähentää torppaan kohdistuvaa vandalismia.

Suosittelemme myös kaupungille kevyen valvontajärjestelmän asentamista torpan vandalismin torjumiseksi.

Avainsanat: skomars; torppa; kartano; håkansböle; kokous